راهکارهای مدیریت ایام قرنطینه

مدیریت ایام قرنطینه
Share on email
ایمیل
Share on telegram
تلگرام
Share on twitter
توییتر

اکثریت افراد در سراسر دنیا اگر تا قبل از شیوع ویروس کرونا با واژه ای مانند قرنطینه آشنا نبودند، به لطف این ویروس اکنون آشنا شده اند.

موضوعی که در نگاه اول کمی ساده به نظر می رسد و مدیریت آن از دور دست ها کمی ساده به نظر می آید، اما زمان طی شده و اتفاقات به وقوع پیوسته خبر از صحت چنین احتمالی نمی دهند.
شما هر کجای دنیا که بروید و هر زمان مانند شیوع ویروس کرونا ملزم باشید تا زمان را کنار خانواده و عزیزانتان بگذرانید باید بتوانید بر خود و دیگران تسلط و کنترل کافی را داشته باشید. این تسلط در وهله اول بر روی خود و در وهله دوم بر دیگران تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین اهمیت آن در همین ابتدا مشخص خواهد شد.
با اینکه گزارشات مختلفی از اختلاف در خانواده ها بعد از ورود به دوران قرنطینه و شیوع ویروس کرونا منعکس شد اما کمی مدیریت بر حداکثر اوضاع و شرایط می تواند به ما کمک کند تا تصمیم گیری ها و تفکرات منفی را کنار بگذاریم. همچنین به کسانی که سن و سال کمتری از ما دارند آرامش دهیم و از استرس آنها نیز بزداییم. جهت درک بهتر با این مطلب همراه باشید.

بهترین استفاده ممکن از زمان های خانه نشینی
راهکار های مختلفی برای زمان خانه نشینی بخاطر کرونا توسط افراد مختلف توصیه می شود. از پختن شیرینی و نان های تازه گرفته تا دیدن فیلم ها و سریال هایی که تا قبل از شیوع کرونا به دلایل مشغله کاری فرصت دیدن شان وجود نداشت. با این حال، ما بیشتر از این موارد می توانیم از زمان خانه نشینی بهره ببریم.

یادگیری مهم ترین اصل در دوران کرونا است. یادگیری به یک یا چند مورد خاص مربوط نمی شود. شما می توانید به سراغ یادگیری مباحث و موضوعاتی بروید که همیشه دوست داشتید بیاموزید. فارغ از علاقه مندی به یک حوزه خاص حتی چشیدن طعم تجربه های جدید به شما کمک می کند هیجان بیشتری داشته باشید و همین هیجان را به خانواده و محیط آن وارد کنید.

در نتیجه یک نفر می تواند باعث پویایی  و تغییر احوالات مابقی شود. به همین واسطه، افراد کوچکتر یا نیازمند کمک و راهنمایی برای گذران اوقات خود از شما الگو برداری خواهند کرد. حتی یادگیری مباحثی که به همفکری و کمک جمع هم نیاز دارد یک انتخاب بهینه در این موارد به حساب می آید. مانند بازاریابی دیجیتال، بازی های دسته جمعی و فکری و غیره که به یادگیری می انجامد.

یکی دیگر از پیشنهادات مهم و جالب برای گذران دوران قرنطینه کرونا این است که مهارت های شغلی خود را ارتقا دهید. کسانی که به هر دلیلی خلل یا مشکل خاصی در انجام وظایف کاری خود دارند یا می خواهند  که بسیار بهتر از گذشته به شغل خود مشغول باشند می توانند به سراغ آموزش های لازم بروند.

رهایی از استرس در قرنطینه

رهایی از استرس و افکار منفی در زمان کرونا
استرس مهم ترین عامل در قرنطینه کرونا و زایش افکار سیاه و کنترل نشده است.

سعی کنید به جای دوری جستن از بقیه دائم در جمع باشید و نگرانی های خود را با یک نفر مطرح کنید. عدم گفتگو باعث تشدید این وضعیت خواهد شد. بسیاری از کارهایی که در دوران کرونا و برای رهایی از افکار منفی که به افسردگی، افزایش استرس و کاهش ایمنی بدن منجر می شوند در واقع به خود افراد وابسته هستند.

برای اینکه احساس بیهودگی در دوران کرونا نداشته باشیم و بتوانیم از افکار منفی دوری کنیم باید حس مفید بودن داشته باشیم و این حس مفید بودن چگونه به وجود می آید؟ یک لیست از کارها یا اولویت هایی که از آنها غافل مانده اید تهیه کنید تا دقیقا متوجه شوید که چه کارهای انجام نشده یا به تعویق افتاده ای دارید.

افسردگی در قرنطینه

کنترل افسردگی در دوران خانه نشینی کرونا
افسردگی را می توان یک حس زودگذر و بسته به شرایط یا یک حس عمقی دانست.

با این حال، وقوع آن برای بسیاری از افراد در شرایط کرونا بدیهی است و ما همانطور که به سلامت جسم خود اهمیت می دهیم باید برای سلامت روان نیز فکری کنیم. افزایش اضطراب و بالا رفتن دشواری های زندگی به این موضوع دامن می زند.

همین مقوله حتی سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و شرایط برای ابتلا به کرونا افزایش می یابد. حضور در شبکه های اجتماعی و دنبال کردن اخبار مرتبط با کرونا یکی از دلایل افزایش اضطراب و ارتقا این حس است.

پس دوری چند ساعته از چنین فضاهایی بسیار کاربردی خواهد بود. سعی کنید به بازی ها، فعالیت ها و آموزش هایی روی آورید که در بخش نخست به آنها اشاره کردیم. روال خواب و خوراک خود را تغییر ندهید؛ چون قرار نیست این اوضاع کاملا بحرانی بماند. به آن به دید مثبت و قدردانی از اطرافیان جهت درک احساسات و نگرانی هایشان نگاه کنید. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از ورزش غافل نمانید.

اولویت های خود را تعیین کنید و آن را در کنار اولویت های خانواده تان نیز بررسی نمایید.

ایجاد حریم شخصی در کنار خانواده در دوران کرونا
حریم شخصی حتی در کنار خانواده هم امری لازم و ضروری است چرا که ما بخش بسیار زیادی از اوقات خود را در کنار آنها می گذرانیم و برای تسلط یافتن بر خود و احساساتمان نیاز داریم که مدتی را تنها باشیم. انجام دادن کارهای شخصی در این حالت به شما کمک شایانی خواهد کرد.

یک برنامه ریزی روزانه بنویسید و برای هر گزینه زمان و اولویت تعیین کنید.
این مسئله کمک می کند تا از حس بی اهمیت بودن و بدون انگیزه بودن دوری کنید و همچنین برای جمع شدن کنار یکدیگر زمان و مدت مشخص داشته باشید. در این صورت هیچ چیز تکراری نخواهد بود. مدیتیشن، انجام روتین های مراقبت از خود، خواندن کتاب در خلوت و مواردی از این دست از جمله کارهایی هستند که می توانید در زمان دوری از خانواده انجام دهید.

جلوگیری از تنش در قرنطینه

چگونه تنش های خانواده را کاهش دهیم؟
با تمام این تفاسیر اما، وقوع تنش امری غیر قابل اجتناب است که باید برای حل آن فکری کرد. اگر شخصی در خانواده دائما گوشه گیر باشد، انجام فعالیت های جمعی می تواند تا حدی از افسردگی وی جلوگیری کند.

بازی های ویدئویی، آنلاین و غیر آنلاین هم به این موضوع کمک می کنند با اینکه تنها راه حل ممکن به شمار نمی آیند. این فرصت به عقیده بسیاری از کارشناسان ما برای خانواده هایی که درگیر معضلات متعدد هستند یک فرصت به حساب می آید تا اگر مشکلات قدیمی دارند در صدد رفع آن برآیند تا اینکه به شکل گیری مشکل جدید دامن بزنند.

نقش بازی دورهمی برای کاهش استرس کودکان و نوجوانان
همانطور که اشاره کردیم، انجام بازی های مختلف برای کودک و نوجوان فرصتی پیش می آورد تا از اضطراب خود بکاهند.

بازی ها علاوه بر سرگرمی نقش مهم ایجاد خلاقیت و رشد فکری آنها را نیز فراهم می کنند، پس باید به خوبی بدانید که چه نوع بازی را برای کودکان و نوجوانان خود در ایام کرونا و قرنطینه فراهم می کنید. با آنها صحبت کنید و اجازه ندهید اضطراب ها و یا حقایق مربوط به این دوران باعث شکل گیری مشکلات روحی و جسمی در آنها شود. به آنها در مورد کرونا دروغ نگویید تا برای کاهش اضطرابشان راهی بیندیشید.

سعی کنید حقایق را با زبان کودکانه و قابل فهم به آنها ارائه دهید اما در کنار این موضوع از کمک و انتقال امید به آنها غافل نشوید. در نهایت جریان پویایی و سلامت در خانواده مشکلات آتی را کاهش خواهد داد.

بازی با هم در قرنطینه

 

 

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on telegram
Share on whatsapp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جالب ترین اخبار از نگاه کاربران

به خانواده بزرگ حامی بپیوندید