اپلیکیشن حامی (IOS)
کتاب آموزش مفاهیم پایه فناوری اطلاعات + دانلود
نمایش همه

استرس ‌و اضطراب در نوجوانی و برخورد والدین با آن

آموزش سریع برای والدین
مدت زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

 

انسان از بدو تولد تا پایان عمر دوره های مختلفی را می گذراند.

به طور متوسط اگر عمر انسان ها را چیزی بین 60 تا 70 در نظر بگیریم، انسان ها از دوره های کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی ( شامل میانسالی و پیری) می گذرند. دوره هایی که هر کدام برای خود ویژگی های خاصی دارند و تاثیر منحصر به فردی در  زندگی انسان می گذارند.

این تاثیر تا جایی می تواند عمیق و اساسی باشد که زندگی فرد را دچار یک تغییر عمده کند و باعث شود روحیات فرد به طور کل عوض شود مانند استرس ‌و اضطراب در نوجوانی. به طور مشخص نمی توان این دوره را به عنوان مهمترین و تاثیر گذار ترین دوره در زندگی انسان ها معرفی کرد.

زیرا هر کدام از آنها در جای خود حضور دارند و در جای خود کارایی و کاربرد دارند و مقایسه آن ها با یک دیگر اتفاق چندان درستی نیست.

اما اگر بخواهیم به طور ملموس تر درباره این دوره ها صحبت کنیم می توانیم کودکی را دوره ای بدانیم که در آن درون مایه اصلی و شالوده اصلی فرد ساخته می شود. به نوعی شباهت خاصی به پی ساختمان دارد.

دوره نوجوانی به نوعی ساختن ساختمان بر این پی می باشد و می توان این دوره را دوره از خاک بیرون آمدن نهال انسان دانست. دوره جوانی دوره ای است که دیگر کمتر فرصت ساختن عمیق پیش می آید و باید زودتر ساختمان را تمام کرد و خود را برای باروری و میوه دهی آماده کنیم.

و در نهایت در دوره بزرگسالی که تبدیل به درختی تنومند می شود وظیفه این را دارد که نسل خود را پرورش دهد و باعث بقای نسل خود شود.

همانطور که می بینیم هر دوره ای از زندگی حساسیت خاص خودش را دارد و هرکدام به منظور خاصی در زندگی قرار گرفته اند.

اما در این مقاله می خواهیم به دوره نوجوانی و استرس ‌و اضطراب در نوجوانی بپردازیم. اتفاقی که به طور عادی برای همه انسان ها رخ می دهد، اما این نحوه مقابله با آن است که می تواند جهت ادامه زندگی را مشخص کند.
 
اولین و مهمترین قدم در درمان استرس ‌و اضطراب در نوجوانی این است که علایم آن را به درستی بشناسیم. در اصل ما تا اینجای مطلب علت اصلی این استرس ‌و اضطراب در نوجوانی را بیان کردیم و خواستیم نشان دهیم که این اختلال تقریبا یک اتفاق طبیعی است. اما مسلما علائمی نیز با خود همراه دارد. 

علائم این استرس ‌و اضطراب در نوجوانی را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد

علایم احساسی

علائم احساسی:

وقتی نوجوانی یا هر انسان دیگر دچار یک استرس و اضطراب شدید می شود، کمتر می تواند از خود واکنش های احساسی درست و به موقعی نشان دهد و عموما نسبت به اتفاقات اطراف خود بی تفاوت می شوند. به نوعی این علامت چیزی شبیه به افسردگی می باشد.

علایم جسمانی

علائم جسمانی:

کم اشتهایی و خستگی مفرط یکی از بارزترین علائمی است که والدین و خانواده ها می توانند به راحتی با استفاده از آن مشکل ایجاد شده را حدس بزنند.

علایم شناختی

علائم شناختی:

این نوع علائم بیشتر مربوط به حواس پنجگانه اصلی و سایر حواس انسان می باشد. نشانه هایی چون کم شدن حافظه و پرت بودن حواس از مهمترین نشانه های این استرس ‌و اضطراب در نوجوانی می باشد.

 

والدین و استرس ‌و اضطراب در نوجوانی

نوع برخورد خانواده و به طور خاص والدین در مواجه با مشکلات کودکان و نوجوانان خود می تواند یک نقش اساسی در حل شدن یا نشدن آن ایفا کند.

آن چیزی که در استرس ‌و اضطراب در نوجوانی یک پایه اصلی محسوب می شود، ترس از بیان مشکلات است. در حقیقت اتفاقاتی مانند پنهان کاری در بلوغ و ... ناشی از همین ترس است.

والدین با مشاهده علائم استرس ‌و اضطراب در نوجوانی باید بستری را فراهم کنند تا علاوه بر این که نوجوان آرامش خیال داشته باشد، بتواند مشکلات خود را بی دغدغه و نگرانی بیان کند.

بنابراین اولین و مهمترین راهکار برای مقابله با استرس ‌و اضطراب در نوجوانی را می توان همین صحبت کردن بی پرده والدین با فرزندان خود دانست.

در اصل وقتی نوجوانمان بداند مشکل او یک مشکل خاص و تنها  منحصر به او نیست، بار اساسی این استرس از روی برداشته می شود.

با این حال این تنها راه حل نیست. می توان با اقدامات زیر مقابله ای مناسب در برابر این اضطراب داشت.

رژیم غذایی:

غذا تنها یک خوراک ساده و صرفا جهت زنده ماندن نیست. وقتی غذایی که دوست نداشته باشیم را بخوریم، حس ناخوشایند مانند حس یک زندانی به ما دست می دهد. والدین می توانند با در نظر گرفتن شرایط روحی فرزند خود اقدام به پخت غذاهای مورد علاقه او تحت یک رژیم غذایی مناسب را حاضر نمایند تا شرایط روحی وی را تا حد زیادی بهبود بخشد.

رژیم غذایی

ورزش و فعالیت جسمانی:

بخش عمده ای از استرس ‌و اضطراب در نوجوانی ناشی از فکرهای بیش از حد در موارد مختلف است. یک ورزش و فعالیت بدنی منظم می تواند این فکرها را کنترل کند.

ورزش و فعالیت جسمانی

یک خواب آرام:

خواب در عین حالی که می تواند یک کار روزمره و عادی تلقی شود، یک داروی قوی نیز می باشد. اگر کسی خوابی درست داشته باشد، روز خوبی نیز خواهد داشت. ایجاد یک محیط مناسب برای فرزند خود می تواند استرس ‌و اضطراب در نوجوانی را تا حد زیادی کنترل و کاهش دهد.

خواب آرام

دور کردن افکار منفی:

این راهکار بدین معنی نیست که مدام در محیط خانه و یا در کنار گوش فرزند خود افکار مثبت را فریاد بزنیم. بلکه بدین معنی است که سعی کنیم افکار منفی او در خانه عینیت پیدا نکند و برعکس، یک محیط مناسب با افکار مناسب شکل بگیرد. این اتفاق می تواند تا حدی زیادی کمک کننده باشد.

افکار منفی

ایجاد یک محیط شاد:

خنده در هر صورت آن، حتی به شکل مصنوعی می تواند حلال مشکلات باشد. ایجاد یک محیط شاد و با نشاط در خانه می تواند باعث شود استرس و اضطراب تا حد بسیار بالایی کنترل شود.

خانواده شاد


نظر نویسنده:

بسیاری از پدران و مادران درخواست داشتند در مورد استرس و اضطراب در نوجوانان مقاله ای نوشته شود که این درخواست در بخش آموزش بررسی شد و سعی شد تا نکاتی را در این مورد به شما بیاموزیم.اگر موضوع خاصی برای مقاله مد نظر شما است برایمان ارسال کنید تا در بخش آموزش بررسی گردد.

لذا توصیه می کنیم با اشتراک این مقاله در گروه ها و کانال های خود، دامنه این آموزشها را ارتقا دهیم .

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب برای ما ارسال نمایید: