کی عکس پروفایل منو دیده؟!
کتاب آموزش مفاهیم پایه فناوری اطلاعات + دانلود
نمایش همه

کامپیوتر و حقایقی که احتمالا درباره آن نمی دانستید

بزرگی گفته بود: انسان اونقدر پیشرفت کرده که میتونه از کهکشان ها سر دربیاره، اما هنوز درمورد خودش چیزای زیادی نمیدونه!

این موضوع، درمورد کامپیوترها هم درسته. ما هر روز استفاده های بیشماری ازشون میکنیم و ساعت ها وقت براشون میذاریم. اما با وجود این حجم از استفاده، اطلاعاتمون نسبت به اونها خیلی زیاد نیست. و این خیلی عجیبه! دقیقا مثل اینه که ما غذایی رو مصرف کنیم و هیچ چیزی از محتویات اون و طرز پختش رو ندونیم، و علاقه ای هم به دونستن نداشته باشیم.

اما کمی دونستن از هر چیزی زندگی رو شیرین تر میکنه! به همین دلیل، امروز در گروه حامی، از حقایقی درمورد کامپیوتر ها صحبت میکنیم، که احتمالا کمتر درموردشون شنیدیم!

 

یک: کلمه کامپیوتر یعنی چی؟!

کامپیوتر، از فعل انگلیسی Compute گرفته شده که به این معناست: محاسبه کردن و تخمین زدن! پس به این ترتیب، خود کلمه کامپیوتر یعنی شخص یا ماشینی که کار محاسبات رو انجام میده!

اولین کاربرد این کلمه در زبان انگلیسی، به حوالی سال 1613 میلادی (992 شمسی) برمیگرده. ( با توجه به دیکشنری آکسفورد ) البته طبیعیه که اون زمان، یک دستگاه با صفحه نمایش یا سیستم عامل ویندوز وجود نداشت.

چیزی که در اون سالها به نام کامپیوتر شناخته میشد، به معنی انسانی بود که ریاضیش خوبه و میتونست کارهای محاسبات و نگه داری حسابها رو انجام بده ( چیزی مشابه با حسابدارهای عصر ما ) این معنا تقریبا تا 3 قرن بعد وجود داشت. حدود صد سال پیش در اروپا و آمریکا، خانوم هایی رو استخدام میکردن که کار بررسی و محاسبات رو انجام بدن، و به اونها کامپیوتر میگفتن. کار بعضی از این بانوهای کامپیوتر، محاسبه مسیر گلوله ها و موشک های جنگی بود. پس شاید بشه گفت که الگوی کامپیوتر های امروز، خانوم ها بودن!

 

کامپیوتر، تاریخچه کامپیوتر، گروه حامی

 

دو: پدربزرگ کامپیوتر های امروزی، 400 سال پیش ساخته شد!

تاریخچه کامپیوتر، داستان های جالبی برای ما داره. اولین ماشین محاسبه مکانیکی که توسط بشر ساخته شد، اختراع بلز پاسکال، دانشمند فرانسوی بود. این ماشین رو نمیشه دقیقا کامپیوتر نامگذاری کرد، اما به نوعی از اجداد کامپیوترهای امروزی محسوب میشه. این دستگاه "پاسکالین" نامیده شد و فقط میتونست جمع و تفریق انجام بده.

تا مدت ها، تلاش برای ساخت ماشین های محاسبه گر، خروجی های ناموفقی داشت: ماشین هایی که فقط درگیر چهار عمل اصلی ریاضی بودن و چندان هم مورد توجه بازار قرار نمیگرفتن. اما داستان پژوهش ها ادامه داشت.

 

کامپیوتر، تاریخچه کامپیوتر، گروه حامی

 

سه: اولین کامپیوتر دنیا به اندازه یک اتوبوس بود

وسط جنگ جهانی دوم بود که آمریکا حس میکنه به یه ماشین محاسباتی قدرتمند و دقیق نیاز داره، تا بتونه سرعت کار رو زیاد کنه و همزمان، دقت رو هم بالاتر ببره. به همین دلیل بود که یک گروه از دانشمندها رو در کنار هم جمع کرد و ازشون خواست که یه کامپیوتر بسازن. نکته جالب این پروژه، بودجه سنگینی بود که خیلی از دانشمندها رو برای پیوستن به اون وسوسه کرد!

در هر صورت، نتیجه کار، فوق العاده بود. گروهی که روی این پروژه کار میکردن، تونستن چیزی بسازن که عصر جدید رو متحول کنه. اسم کامپیوتر اونها، ENIAC بود؛ مخفف: محاسبه گر و انتگرال گیر عددی الکترونیکی!

انیاک، 30 تن وزن داشت و میتونست 300 عمل ضرب رو در یک ثانیه انجام بده. شاید به نسبت قدرت کامپیوتر یا حتی تبلت های امروزی، انیاک بسیار ضعیف باشه. اما به این فکر کنید که این کامپیوتر، کار 300 روز رو در حدود 24 ساعت انجام میداد!

 

کامپیوتر، تاریخچه کامپیوتر، گروه حامی

 

چهار: کامپیوتر ها چقدر قراره پیشرفت کنن؟!

اگر بخوایم یک جواب خیلی ساده به سوال سخت بالا بدیم، باید بگیم: بسیار فراتر از تصورات ما! علوم کامپیوتر به خصوص در حوزه هوش مصنوعی، روز به روز شگفتی های بیشتری رو به نمایش میذاره. با وجود این، امتحانی وجود داره که از طریق اون، میشه تاحدودی حدس زد که کامپیوتر ها ( به خصوص هوش مصنوعی ) تا چه حد قدرتمند شدن، و آیا وقتش رسیده که ازشون بترسیم یا نه؟!

آزمون تورینگ، توسط آلن تورینگ، ریاضی دان انگلیسی طراحی شده و در اون، توانایی های یک کامپیوتر به چالش کشیده میشه. در این آزمون، یک انسان به عنوان آزمایشگر، با یک انسان دیگه و البته یک ماشین، شروع به صحبت میکنه. شخص آزمایشگر باید سعی کنه که در طول صحبت، بفهمه کدوم یکی از این دو نفر، انسان و کدوم یکی کامپیوتره! تمام هدف کامپیوتر هم اینه که آزمایشگر رو فریب بده و مشخص نشه که مشغول صحبت با یک ماشینه.

نکته جالب توجه اینه که تا بحال هیچ ماشینی نتونسته از این آزمون سربلند بیرون بیاد. و تکنولوژی کامپیوتر و هوش مصنوعی در این تست شکست خوردن. ولی هر روز، میتونه روزی باشه که یک ماشین، بالاخره بتونه انسان رو فریب بده و نقش یک انسان هوشمند رو به خوبی بازی کنه.

 

کامپیوتر، تاریخچه کامپیوتر، گروه حامی

 

پنج: کامپیوتر تقلبی، سالها قبل از کامپیوتر های واقعی ساخته شد

اواسط قرن 18 میلادی بود که یک دانشمند مجارستانی به اسم "ولفگانگ ون کمپلن" یک ماشین برای بازی شطرنج طراحی میکنه و اسمش رو میذاره "تُرک خودکار!". این آقا، ماشین رو به خانوم "ماریا ترزا" ملکه اتریش تقدیم میکنه.

"تُرک خودکار" بیش از 80 سال در اروپا سروری کرد و بیشتر مسابقاتش رو برنده شد. حتی اسم "ناپلئون بناپارت"، امپراطور فرانسه هم در این لیست بازنده ها دیده میشه! ولی تمام این ماجرا، یک حقه حساب شده بود که همون مخترع مجارستانی، طراحی کرد.

ماشین شطرنج باز، دارای یک محفظه بود که یک شطرنج باز حرفه ای در اون پنهان میشد و حرکات رو انجام میداد. به این ترتیب، سالها اشخاص مختلف توسط "تُرک خودکار" سرکار گذاشته شدن! این دستگاه در اواسط قرن 19 در یک آتش سوزی سوخت و نمونه مشابهی هم از اون ساخته نشد.

 

کامپیوتر، تاریخچه کامپیوتر، گروه حامی

 

شش: کامپیوتر ها برای شکست انسان در شطرنج، پنجاه سال تلاش کردند!

اولین برنامه برای بازی شطرنج در دنیای کامپیوتر، در سال 1948 طراحی شد. پدر علم کامپیوتر، "آلن تورینگ"، طراح این برنامه بود اما در حد یک تئوری و طراحی باقی موند. تا اینکه در سال 1958، "الکس برنستین" برنامه شطرنج خودش رو روی کامپیوتر IBM 704 اجرا کرد. این برنامه با اینکه پیشرفت بزرگی بود اما کاربرد عملی نداشت. کامپیوتر اجرا کننده، برای یک حرکت به هشت دقیقه زمان نیاز داشت.

رویارویی بزرگ انسان و ماشین روی صفحه شطرنج، در سال 1996 به یک رقابت بزرگ تبدیل شد. "گری کاسپاروف"، قهرمان شطرنج جهان، دربرابر یک کامپیوتر شطرنج باز به اسم "دیپ بلو" قرار گرفت که میتونست صد میلیون موقعیت رو در یک ثانیه محاسبه کنه! نتیجه شگفت انگیز بود: در مسابقه اول، دیپ بلو تونست کاسپاروف بزرگ رو شکست بده!

کاسپاروف مسابقه دوم و سوم رو با تمرکز بیشتری بازی کرد ولی کامپیوتر دیپ بلو قصد باختن نداشت و دور دوم و سوم مساوی شد. در نهایت، این مسابقه بزرگ بین انسان و ماشین با نتیجه 4 بر 2 به نفع انسان ها تموم میشه و انسان ها آبروداری کردن!

 

کامپیوتر، تاریخچه کامپیوتر، گروه حامی

 

هفت: کامپیوتر در فارسی به رایانه ترجمه شده، از مصدر رایانیدن!

کلمه فارسی رایانه که به عنوان معادل کامپیوتر استفاده میشه، یک کلمه باستانیه. در زبان پهلوی، رایانیدن به معنای "سنجیدن، سبک و سنگین کردن، نظم بخشیدن و مرتب کردن" بوده! پس طبیعتا رایانه یعنی وسیله یا شخصی که کار نظم و ترتیب و محاسبه رو انجام داده.

لغت نامه دهخدا هم رایانیدن رو اینطور معنا کرده: راهنمایی نمودن، به بیرون هدایت کردن

اگر منصفانه نگاه کنیم، این از معدود مواردیه که یک معادل فارسی دقیق و درست برای یک کلمه انگلیسی استفاده میشه!

 

شفا ملک شفائی           ارسال شده در 26 فروردین 98
0 - 0 دیسلایک
سلام ممنون از راهنمایی بجای شما مطالب شمامارا در تربیت و کنترل فرزندانمان خیلی کمک می‌کند دعا گویتان هستیم سلامت باشید انشاالله خسته نباشید خدا قوت ????????
پاسخ
پشتیبان سایت           ارسال شده در 26 فروردین 98
0 - 0 دیسلایک
سپاس از شما دوست گرامی. خوشحالیم که مطالبمون براتون مفید بوده
پاسخ
          ارسال شده در 26 فروردین 98
0 - 0 دیسلایک
پاسخ

لطفا نظر خود را در مورد این مطلب برای ما ارسال نمایید: